Vida Parroquial

9__ Religiositat Popular

Cofraeia de la Mare de Déu Dels Dolors

L’activitat de la confraria comença per Quaresma, comunicant a les confrares el programa de l’any i el pagament de la quota, per atendre les despeses d’ adornament floral del pas de la Verge per Setmana Santa, d’arranjament i contribució a les obres de la Parròquia.

Enguany la Confraria ha pogut sortir i treure el pas durant la Setmana Santa, mentre que l’any anterior havia estat impossible per les pluges.

Les Confrares fan una reunió als voltants del mes de maig par comentar i revisar els detalls i procurar millorar las deficiències per al proper any. L’activitat s’acaba als voltants del novembre, amb la missa per les confrares difuntes, per tal d’encomanar-les a Déu.

El Cos de portants del Sant Crist

El Cos de portants del Sant Crist, amb molta tradició a les parròquies de Catalunya, és el grup de persones que per Setmana Santa s’ofereix per portar la imatge del Sant Crist durant els Via Crucis de Setmana Santa pels carrers d’Esplugues. Durant l’any organitzen dues o tres trobades. Alguna només amb tots els membres per a la preparació i l’organització i altres de més lúdiques per compartir amb les respectives famílies.

La Romeria a Montserrat

La Parròquia de Santa Maria Magdalena al llarg de la seva història ha participat de la tradició d’organitzar-se conjuntament per realitzar el pelegrinatge conjunt a Montserrat. El format de la Romeria ha estat molt variat al llarg de la història. Des de la sortida conjunta amb carros i tartanes, realitzant un trajecte de prop de dos dies fent nit a mig recorregut, per instal·lar-se a Montserrat prop d’una setmana, passant per l’autocar conjunt per compartir uns quants dies fent vida a les cel·les de Montserrat, arribant al format actual de la sortida conjunta d’un dissabte o diumenge programat.

En tots els seus diferents formats, el sentit ha estat fer comunitat al redós de l’escalf del Monestir i de la seva pregària, tot venerant Santa Maria de Montserrat, patrona de Catalunya. Sempre s’ha iniciat la Romeria en un acte de presentació de la Comunitat Parroquial als peus de la Moreneta i de la comunitat Monàstica. Antigament es feia ofrena d’una representació dels fruits de la terra d’Esplugues de Llobregat que, amb la pèrdua del pes agrícola del municipi, va deixar-se de fer. Actualment, un dels membres de la comunitat fe una breu presentació de la Romeria en la celebració de la Missa Conventual.

En acabar la Conventual, hi ha la trobada del grup de romeus espluguins amb un dels monjos, habitualment amb el P.Oriol Diví, monjo fill d’Esplugues de Llobregat, qui ofereix una conferència sobre algun tema marià o cristològic.

Després s’acostuma a oferir un espai lliure per passejar, fer alguna petita excursió o la compra de la coca, el mató o el record de rigor. I, tot seguit, els espluguins s’apleguen per dinar conjuntament. És després de dinar, tot passejant fins a la basílica, que els pelegrins espluguins es troben a la cripta o al camí dels degotalls per cloure la romeria en una pregària conjunta.